A felvételi margójára: Lehet, hogy "statisztika szakra" jelentkeztem?!

A 2018-as felvételi pöcegödre

2018. július 27. - Gigi126

Szerdán végre eljött a nagy nap. Mint minden évben idén is több ezren várták az egyetemi ponthatárok kihirdetését, akár a Pont Ott bulikon együtt, akár otthon a gép előtt, remegő kézzel, ismétlődő entereket nyomogatva a Felvi.hu ablakára. Egy dolog közös volt. Este nyolckor az örök pesszimista, a nyugodt optimista, az előre ünneplő és az utolólag pityergő is szembesült az eredményével. Nem először jelentkeztem, sőt egy diplomával a zsebemben már veterán felvisnek vallhatom magam. Idén mégis sikerült egy olyan tapasztalatot szereznem, ami még nekem is hideg zuhany volt...

Este kilenckor elárasztották a közösségi oldalakat az smsekről készült képernyőfotók. Az insta storykból dőlt az ünneplés és a "felvettek", illetve legalább ennyi egyedi machinált kép a Roxfortba és az életművész szakra készülő leendő hallgatokról. Én is megkaptam az smst: "Felvi.hu: elérte az x.y. ALK ponthatárát." Szokásos kerékvágás... egy pici hibával. Ez a szak, nem az a szak! Egyértelmű volt számomra hova megyek tanulni és kellő tapasztalattal ez már nem kósza esély latolgatás volt, hanem egy reálisan formált kép. Az első sokk után kiosontam a szobából, egy arcra fagyott mosolyba öltöztetve a megrökönyödést, ami a fejemet leginkább jellemezte éppen. Rögtön rá is kattintottam a Felvi fiókomra, hogy ellenőrizzem mi is okozhatta ezt a minden bizonnyal tévedést. Hamar kiderült, hogy semmilyen hiba nem volt a jelentkezésemmel, sem a pontjaimmal, mégsem az "A tervként" jelölt szakra soroltak. Egész egyszerűen nem indult el, amire jelentkeztem. Odavetettek egy "n.i.-t" a jövőmre. Ez a két betű beleégett a retinámba, de tudtam, hogy el kell fogadnom, mert bizony van ilyen, hogy nem tudnak megkezdeni egy meghirdetett képzést.

nemi.jpg

De szerencsére (vagy épp nem), vagyok annyira "minden lében kanál", hogy elkezdtem utánanézni a dolgoknak, emailezni, sorstárssal beszélni. Természetesen más is legalább ennyire fel volt háborodva, mint én. - Eközben az Edulineon, a tv-ben és minden portálon tízesével jelentek meg a hírek: "Itt volt a legmagasabb a pontszám", "Elégedettek vagyunk az eredményekkel, több tízezren kerültek be az egyetemekre.", "Ne keseredj el, itt a pótfelvételi." - De azokról soha nem ír senki, akiknek nem sikerült és a pótfelvételi sem opció. Szemfedővel görgetjük a "kritika prűd" posztokat. Ne értsen félre senki ez itt nem a "savanyú a szőlő" című írás, el tudom fogadni a kudarcot, csak épp az igazságtalanságot nem. Elkezdtem nézegetni a keretszámokat. Nem akartam annyiban hagyni, miután végig csináltam egy fizetős előkészítő tanfolyamot és egy alkalmasságit. Igazából úgy gondolom, hogy ez még a kudarcnál is rosszabb érzés.
Gondoztad a növényed egy egész éven át, de mire elérnéd a kiérdemelt érett cseresznyét a fa tetején, jön egy madár lekapja és meg sem kóstolhattad, meg sem nézhetted közelről, hogy kukacos vagy tökéletes-e a fürt, amire akadtál. Ha legalább egy pillanatig a kezedben tarthattad volna látod, hogy egészséges vagy, rohadt. Igen, vagy nem, de biztos nem semmi...

A keretszám ezen a levelező képzésen 30 <50. Nem egy csúcs népszerű szakról beszélünk, ezért a felső létszám korlát ezzel a közepes nagysággal teljesen jogos. De éppen ezért az alsó határ nagyon furcsának tűnt. Harminc főtől indítják el a képzést... Böngészgettem tovább a Felvin, kilistáztam az összes levelezős alapképzést. Hát a gyanúm beteljesedni látszott. A szak egy másik intézményben 5 fő részvételével már elindul.
Mindegy - mondtam. Ez egy kisebb egyetem, biztos csak erről van szó. Nem tehetik meg, hogy pár emberért fenntartsanak egy évfolyamot. Ezekkel a gondolatokkal néztem tovább a listát. Különböző intézmények, különböző szakok: sehol sem láttam ilyen extrém magas minimum létszámot. Az emberi erőforrások egy elég népszerű képzés. Ezért egy vidéki egyetemen is akár 50 tanulót felvehetnek levelező csoportba, de olyan is volt, ahova 120-at. Viszont már 5 emberrel elindítják. Nézzünk egy kevésbé nagy tömegeket megmozgató szakot. A közösségszervező, egy másik vidéki egyetemen szintén 5 főtől indul el. A hiánynak számító természettudományos képzések többsége is.

Lehet, hogy valami "statisztika szakra" jelentkeztem?! 

Nem jelenthetek ki ilyet, de a magas minimum létszám már-már szándékos ellehetetlenítésnek tűnhet a keretszámok kutatgatása után. 
De miért történne ilyen? Nem tudhatom.
Talán az intézményi jelentkezések statisztikai feltornázásához volt erre szükség, esetleg valami más háttérben történő esemény igényelhette a szak levelezőmunkarendű meghirdetését, amit valószínűleg egyáltalán nem is terveztek ténylegesen elindítani...

Bármi is van a dolog mögött, ha csak puszta véletlen is, nem csak én és nem is egy ember eshetett el a lehetőségtől főleg, ha ez másik szakon is megtörtént.

felv18.jpg

Tanulva az esetből, üzenet a jövő felvételizőinek: Nem elég ha megnézitek a keretszámokat és a jelentkezők statisztikáit. Inkább érdeklődjetek az intézményben is, kérjetek tanácsot és kérdezzetek meg korábbi felvételizőket, mert sajnos senki nem fog figyelmeztetni, hogy a kiszemelt szak lehetséges, hogy nem indul. 

A Felvi rendszere már nagyon sok mindenben segíti a jelentkezőket. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy nem lenne haszontalan, ha ilyen szélsőséges esetben valamilyen módon jelölve lenne, hogy az adott szakra eddig lehetséges, hogy túl kevesen jelentkeztek. Felhívva a figyelmet arra, hogy ezzel az opcióval is számoljunk.

"Figyelem! Az adott szakra lehet, hogy eddig nem érkezett megfelelő számú jelentkező. Óvakodjon a pofára eséstől!"

Ha nincs fád, nem számítasz a termésre sem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://almostginger.blog.hu/api/trackback/id/tr7414144513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

protézisesh 2018.07.29. 10:17:58

“Emberi erőforrások” szak—> nem kell annyi beképzelt HR-es...
280-as felvételi ponthatár. Mennyiből is? 450-ből? Ha mindenből hármasod volt, már felvennének? :(

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 10:24:43

@protézisesh: 500 a max és sajnos igen, fizetősre sok helyen ilyen könnyű a bekerülés. Az már más kérdés ki az, aki meg is tud maradni. Sok minden furcsán működik...

röf 2018.07.29. 11:04:02

@Gigi126:
"Sok minden furcsán működik..."
Az biztos.
Sokkal lazább minden.
Az én időmben volt matek-fizika emelt szintű érettségi írásbeli, és matek-fizika szóbeli az egyetemen.
Passz.
Felmérték, ki mit tud, és döntöttek.
És nem volt kredit, nem válogattunk a tárgyak között, nem heti 4-6-8 óránk volt, nem járhattunk harminc évesen még egyetemre, nem volt ideteszem-odateszem, fölveszem-leteszem, semmi nem volt, csak egy nagy hirdetmény a tanulmányi osztály tábláján.
Ki melyik tankörben van, mi az órarendje, melyik teremben vagy előadóban mikor kell megjelenni.
És lehet menni tanulni.
A mai rendszer ehhez képest szanatórium, és tele van hülyegyerekkel a fősulis egyetemista diákság.
Innen kellene kezdeni.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 11:14:12

@röf: Nagyon sok olyan dolgot írtál, amivel mélységesen egyet tudok érteni. Például a konkrét felvételi vizsgával. Nem hiszem, hogy a sablonos érettségi jó szűrő mindenhova. Viszont a tárgy választás néha jó dolog, nyilván értelmes keretek között mozogva. (Kötelező szakmai tárgyak, kiegészítve néhány látókört bövítő tantárggyal.)
Még egy dolog volt, ami szemet szúrt a kommentedben és én személy szerint száz százalékban nem tudtam azonosulni vele. Ezért, ha megengeded reagálnék rá. "Nem járhattunk harminc évesen még egyetemre": ha azokra gondolsz, akik 18 évesen megkezdenek egy szakot és évekig eltinglitangliznak, teljesen igazad van. Bár azt hiszem erre már bevezettek valami szabályozást. ( Nem száz százalék, de úgy tudom másfélszer lehet meghaladni a képzési időt? - ami egyébként még így is sok.) De vannak olyanok is, akik nem az első diplomájukat csinálják vagy épp megkésett önmegvalósításban ülnek épp harminc évesen, levelező munkarendben, munka mellett az iskolapadban. Én ezt az oldalt becsülni tudtam mindig. Lehet ezért is kerültem hasonló cipőbe, bár még közel sem vagyok harminc, de a második diplomám miatt felvételiztem.

röf 2018.07.29. 11:23:37

@Gigi126:
Konkrétan arra gondoltam, hogy ha 18 évesen felvettek valakit egyetemre (legalábbis nálunk így volt), összesen kétszer ismételhetett félévet, egyszer tanulmányi, egyszer egészségügyi okokból. És ennyi.
Természetesen ha másoddiplomáról van szó, az más.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 11:25:01

@röf: Igen, ebben az esetben teljesen igazad van.

2018.07.29. 12:23:48

@protézisesh: ennek ellenére mi mégis alig találunk a gyárba hr-est. Alapvetően betanított munka a színvonala, ez tény. Ám ha párosul szakmai tudással, ne adj isten minimális műszaki vénával, az egyik leginkább formálható munkaerőt kapod meg.

Idehaza egyébként is a diploma arra jó a legtöbb szaknál, hogy lásd, talán nem reménytelen a jelentkező. Bárt a mai generációt elnézve lehet már ez a kitétel sem igaz.

ppppalika 2018.07.29. 13:55:58

Lehet, hogy figyelmetlen voltam, de nem látom, hogy melyik szakra jelentkeztél.
Egyébként a jelentkezés során (határidő lejárta előtt) igen fals lenne az infó, hogy mennyien jelentkeztek a képzésre. Utána pedig ott van a felvi.hu-n a statisztika az aktuális évre vonatkozóan (sőt, sok évre visszamenőlegesen is), hogy hány jelentkező volt első helyen és összesen.

Mellesleg egyetem által szervezett kétéves szakvizsgás képzés kapcsán durvább dolgot tapasztaltam vagy 10 éve. Ott nem volt felvételi vizsga, csak jelentkezés. Kétszer kaptam vissza, hogy sajnos nem volt elég jelentkező. Egy ismerőst kerestem meg, hogy rajta keresztül megérdeklődjem, hány fő is kellene, megszervezem, hogy legyünk annyian... Az volt a válasz, akkor sem fog indulni...

metal · http://electric.blog.hu 2018.07.29. 14:00:34

Jó jó, de miért nem tudtuk meg azt a misztikus infót, hogy milyen szak lett volna a cél?

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 14:12:37

@ppppalika: Nem voltál figyelmetlen, szándékosan nem írtam oda, mert nem egy adott egyetem lejárató hadjáratának szántam a bejegyzést. (De egyébként pontosan úgy csináltam, ha valakit nagyon érdekel a kép alapján nem nehéz megtalálni.)
Igazad van a jelentkezés során a határidő lejárta előtt fals lenne az infó, hogy mennyien jelentkeztek. Ezért nem is ezt írtam hanem, hogy jelölve lehetne, hogy "LEHETSÉGES, hogy nem jelentkeztek elegen".
Egyébként, ahogy leírtam a statisztikákat néztem természetesen. De nem böngésztem végig különböző egyetemek keretszámait, hogy mi reális és szürreális, illetve nem kérdeztem meg az egyetemet, hogy "Ez a szám kétségeket kéne, hogy keltsen." Erről szól a cikk végén az üzenet a felvételizőknek.

Én is hajtottam már jelentkezőket egy más típusú képzésre, sajnos az egyetemi alapképzések esetében ilyen módszerekre nincs lehetőség.
Sajnálom, hogy neked is negatív élményt kellett megélned, de talán így te érted meg legjobba, hogy a poszt pontosan erről szól. Egy másik oldal/élmény bemutatása, felvázolása. Amikor talán soha nem is az volt a cél, hogy a szak elinduljon...

@metal: Cseppet sem misztikus az infó, csak nem erről szólt a cikk, pusztán egy másik szemszögből mutatta be a felvételi eljárás egy-egy buktatóját. Én úgy éreztem nem szeretném, hogy átforduljon abba az irányba, hogy adott egyetem vagy szak ócsárolása.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.07.29. 15:09:22

@röf: Amikor én jártam egyetemre, akkor nekem se 4-6-8 órám volt, de más szakokon, más intézményekben ez előfordult már akkor is...
A kreditrendszert nem érted, az nem arról szól, hogy azt tanulsz, amit akarsz, hanem arról, hogy bizonyos keretek között te oszthatod be a sorrendet (minden tárgyhoz meghatározhatnak előkövetelményeket) és te oszthatod be a terhelést (pl. egyik félévben keményen tanulsz 40 kreditért, a másik félévben munka mellett 20 kreditet csinálsz).
Akármeddig már évtizedek óta nem lehet húzni az egyetemet, a képzési idő kétszeresét elérve mindenhonnan kirúgják a hallgatókat. Ráadásul államiról önköltségesre rakják át, ha nem csinál meg legalább 15 kreditet félévente.

@Gigi126: A tárgyválasztás független a kreditrendszertől, régebben is voltak választható tárgyak, választható szakirányok és az érdeklődő hallgatók beültek mások előadásaira is.

@HUN_Sector: HR-es műszaki vénával? Ritka állatfaj...

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 15:21:10

@Online Távmunkás: tisztában vagyok a különbséggel és a kreditrendszerrel. Én arra reagáltam, hogy "nem válogattunk a tárgyak között". A többiről meg nagyjából ugyanazt fogalmaztuk meg, csak éppen én úgy tudom, hogy már csak a másfélszerese lehet nem kétszerese a képzési időnek. De ez csak apró részlet...

röf 2018.07.29. 15:34:50

@Online Távmunkás:
De, pontosan tudom, mi a kreditrendszer lényege.
Leginkább az, hogy a lusták elodázhassák az elodázhatatlant.

0dzsud0 2018.07.29. 16:39:58

Egy pillanatra azt hittem, hogy a poster valamilyen statisztika nevű szakra jelentkezett (tehát statisztikus szeretne lenni). :D

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 16:44:01

@0dzsud0: Amikor leírtam nekem is megfordult a fejemben a kétértelműsége. :D

0dzsud0 2018.07.29. 17:04:51

@Gigi126: Egyébként csak emiatt nyitottam meg a blogot. Mert történetesen az ELTE survey statisztika (MSc) szakját elég jól ismerem, és minden hibája ellenére tudom ajánlani, pl. egy közgazdász végzettséggel együtt meglehetősen hasznos tud lenni.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 17:08:03

@0dzsud0: Hát akkor elnézést, hogy félre lettél vezetve és feleslegesen nyitottad meg. :D
Az ajánlást pedig köszönöm, de most alapképzések között szemezgettem csak.

0dzsud0 2018.07.29. 17:44:19

@Gigi126: Semmi gond, nem volt hiábavaló. Közben már látom, hogy levelezőn szeretnél építészmérnök lenni. Érdekes véletlen, a fentebb említett statisztika szakon a barátnőm, az Ybl építészmérnök szakján (ráadásul levelező) pedig a barátnőm apja. Nem egyszerű. Mondanám, hogy BME, de ott a levelező szinte kizárt (még a sokáig működő vegyészmérnök levelező is megszűnt), így most egyedül Pécs jöhet számításba. Szomorú.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 18:05:09

@0dzsud0: Igen...pontosan erre jutottam sajnos én is. Hát valószínűleg nekem most újratervezés lesz hosszútávon...

2018.07.29. 18:42:06

@Online Távmunkás: Annyira nem. Jòmagam is 2 hr diplomàcal bírok, van egy rakat műszaki irànyú OKJ-m, ràadàsul majd mi degyik végzettségem hasznàlnom kell a napi munkavégzés soràn. (Egy 3000 fős veszélyes üzem munkavédelmiseként)

2018.07.29. 18:43:04

A helyesíràsért elnézést, telefonròl pötyögtem. (Szereti àtszerkeszteni a szavakat)

0dzsud0 2018.07.29. 18:49:44

@0dzsud0: itt kimaradtak betűk/szavak, helyesen:

"(ráadásul levelezőn) pedig a barátnőm apja végzett"

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 18:57:43

@0dzsud0: Semmi gond, a telefon szeszélyes tud lenni. Mindent megértettem.

WildBear 2018.07.29. 21:45:07

Talán nem egy nevenincs egyetemre kellett volna jelentkezni.
A BME-n, ELTE-n nem jártál volna így.
Gomba módra szaporodnak az egyetemek, ZsigmondKirály egyetem (WTF), és tsi; az egykor lenézett Gábor Dénes már szinte a középmezőnybe avanzsált.
Menj el burkolónak, vagy villanyszerelőnek.

(Én elsőre bekerültem, és 5 év alatt elvégeztem.)

WildBear 2018.07.29. 21:47:20

(Mármint egyetemre.)

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 22:29:03

@WildBear: Köszönöma jó kis hasznos tanácsot, de azt hiszem 52 kilós lányként nem fogok burkolónak vagy villanyszerelőnek menni. Azt meg, hogy miből gondolod, hogy nevenincs egyetemre jelentkeztem rejtély.
Gratulálok a diplomádhoz. Gondolom osztatlan volt, ha 5 év. :)
Nekem már van egy alapképzési diplomám az a szak csak 4 éves volt. Ez egy második lett volna. :)

Attic 2018.07.29. 22:38:27

@röf: Nagy rakás baromság volt akkor is a központi érettségi plusz felvételi és a mai rendszer is több sebből vérzik. Egyszerűen az egyetemek, oktatók sajnos jelentős része munkaerőpiacra konvertálhatatlan tudást ad/adott korábban is, vagy mire a hallgató végez, amit tanul tudás már nem aktuális, változik a munkaerőpiac, technológia, stb.

névtelen hozzászóló 2018.07.29. 23:05:31

Jónéhány éve már, hogy az intézmények sem tudják, hogy ki hányadiknak jelölte be a jelentkezési "lapon" a szakjukat. Emiatt a vonalhúzás első próbaköréig nem tudhatják, hogy melyik szakon lesz elég jelentkező, hogy indíthassák.
Régebben, amíg látták már áprilisban, hogy hány elsőhelyes jelentkezőjük van, tudtak előre tervezni és tájékoztatni a jelentkezőket.
Ráadásul a keretszámok már nem pontos szakra, hanem képzési területenként vannak leosztva az intézményeknek, így azonos képzési területen belüli szakok közt a vonalhúzás során bizonyos keretek közt át lehet csoportosítani a létszámokat.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.29. 23:09:21

@névtelen hozzászóló: Köszönöm szépen a korrekt és hozzáértő reakciót. Ezt a képzési területes keretszám osztás dolgot nem tudtam például.
Azt tudom, hogy nem tudnak a jelentkezők számáról, én ezt inkább valamilyen felvis informatikai manőverként képzeltem.
De nem is ez a lényeg sajnos a 30 minimum akárhogyan is szemléltem meredeknek tűnt.

Dr. Archivum Pál 2018.07.29. 23:19:01

@WildBear: Van ám még sok amolyan "noname" suli (itt meg is tudod nézni, kik indítanak ősztől képzéseket: www.felvi.hu/bin/content/vonal18a/ ). Én főként a főiskolák sorában leltem számomra ismeretlen versenyzőket.

Dr. Archivum Pál 2018.07.29. 23:26:24

@Gigi126: Egy jó 20 kilóval nehezebb vagyok és fiú, de én sem megyek el burkolónak :) Valahogy nem vonz. Egyébként nekem is a (pót)felvételi körül forog a világ. Hátha munka mellett megy majd a levelező.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.30. 00:05:55

@Dr. Archivum Pál: Sok sikert kívánok! Biztosan menni fog a levelező, én úgy csináltam az elsőt. Nem olyan rémes, mint amilyennek tűnik.

Dr. Archivum Pál 2018.07.30. 00:32:02

@Gigi126: Köszönöm szépen! Felvenni szerintem felvesznek (pont ha dögivel nem is, de van). Inkább a munka és a fősuli összeegyeztetése okoz számomra fejtörést. Erről nem nagyon van elképzelésem.

Gigi126 · www.almostginger.blog.hu 2018.07.30. 00:41:31

@Dr. Archivum Pál: Nekem is volt bőven pont. Ha rugalmas, vagy még ráadásul szakmabeli is a munkahely akkor semmi akadály. A tanulás munka mellett számomra hullámzó volt. Néha megerőltetőnek értékeltem, néha könnyednek. De visszagondolva megérte és kibírható volt. (Ezért is merném újra.)
süti beállítások módosítása